+45 7875 5001 kontakt@novosight.dk

4 konkrete tips til hvordan du bør måle på SEO

af | aug 9, 2015 | Dataanalyse, SEO |

SEO er en rigtig god metode, til at få markedsført dine produkter og services på. Du rammer din målgruppe, i det øjeblik de efterspørger det du sælger i Google.

Og Google bør være en hver virksomheds bedste ven.

Men hvordan ved du, hvordan du gør Google til din bedste ven? Hvordan måler du på om det du gør, for at komme på Googles gode side, virker? Hvordan måler du på, om du gør det rigtige for at komme på side 1, på det din målgruppe søger på?

For du gør sikkert dagligt en masse ting, implementerer en masse tiltag for at vinde Googles gunst.

Udfordringen er, at anvende dine ressourcer på de rigtige søgemaskineoptimeringsopgaver, altså dem der for dig vist på Googles gode side, side ét.

Du har måske allerede brugt mange uger, måske endda måneder, på, at arbejde hårdt, med at lave alverdens søgemaskineoptimeringsopgaver. Kun for at indse, at det har været en udfordring at kunne måle på hvordan resultaterne af denne indsats kommer til udtryk på bundlinjen.

Så udfordringen er, at kunne identificere hvad værdien har været af alt det arbejde?

Du har formentlig haft størstedelen af dit fokus på, at kigge på placeringer i søgeresultaterne uden egentlig at kunne se de forventede resultater.

Så har det virkeligt været indsatsen værd? Har alle de udgifterne til ressourcer (husk tid er en ressource) været pengene værd?

Problemet her er dog imidlertid, at du ikke kun kan nøjes med, at kigge på ét søgeord (eller flere for den sagsskyld) og bruge det alene til at vurdere din indsats.

Med mindre du selvfølgelig måler på alle dine placeringer, på hvert eneste søgeord, anvendt i din specifikke niche, af din målgruppe. Der er altså her tale om, at kunne måle på flere tusinde søgeord samtidig.

Så hvad skal du så gøre?

Det du bør gøre er, at måle på flere forskellige parametre, ikke kun på sporadiske placeringer i søgeresultaterne i Google.

I denne artikel vil jeg gennemgå de fire vigtigste målinger, der fortæller dig om din søgemaskineoptimering virker. Du kan vælge og vrage hvilke (hvis ikke alle) du vil afrapportere på i dit daglige arbejde.

Du skal huske, at disse ikke i sig selv bør opfattes som en endelig målsætning, men som en indikator på hvorvidt du når din strategiske målsætning. De bør derfor betragtes som KPI’er (Key performance indicators).

 

1. Placeringer i søgeresultaterne: hvor kommer din trafik fra?

Som jeg pointerede før har du formentlig godt gang, med at måle på dine placeringer i søgeresultaterne, på den ene eller den anden måde.

Selvom vi ikke har en jordisk chance, for at gætte/vide hvilke søgeord der giver trafik, er det dog stadig nødvendigt at måle på.

Placeringer i søgeresultaterne er et udtryk for hvor stor autoritet din hjemmeside har som helhed og giver derfor et godt praj om vi gør det rigtige.

Det er derfor du stadig bør måle på de vigtigste af de søgeord du vil findes på.

Der er således en sammenhæng mellem hvorvidt din målgruppe mener du er et relevant og autoritært brand og søgeresultaterne. Hvilket bunder i Googles konstante ambition om at tilbyde den individuelle bruger det mest relevante søgeresultat.

Placeringer i søgeresultaterne fortæller os derfor en række forskellige ting:

 

  • Hvorvidt du målretter de rigtige søgeord – hvis ingen af dine sider eller blogartikler får visninger på side 1 på relevante søgeord, bør du begynde at målrette de mindre konkurrenceprægede.
  • Hvorvidt din hjemmesides trafik vokser – I takt med at du modtager flere links fra eksterne hjemmesider og denne bliver opfattet mere autoritær, bør din trafik fra søgeresultaterne vokse. Hvis dette ikke sker bør du revurdere din søgemaskineoptimering.
  • Hvorvidt du får fordelt linkværdien rigtigt – når du får et nyt link til en given side, vil størstedelen af dennes værdi gå til den specifikke side. En del af denne værdi vil så strømme videre ud til sider, du linker til fra den specifikke side. Hvis din interne linkstruktur ikke er på plads vil du ikke få fordelt denne rigtigt.

 

TIP! Hvis du gerne vil blive bedre til at researche dig frem til hvilke søgeord din målgruppe anvender er her en guide.

 

Sådan måler du på søgeord

Først check aldrig dine søgeord i din egen browser eller i in-kognito mode (læs her hvorfor). Google designer søgeresultatet specifikt til den enkelte browser på baggrund af cookies, søgehistorik og meget mere.

Det er en længere udredning, men forestil dig du har brugerdata fra verdens mest anvendte browser, webanalytics, mobilstyresystem og søgemaskine. Så er det ikke længere nok, at brugeren clearer sin historik i sin browser, for at være anonym.

Så når du skal i gang med, at måle på dine placeringer i Google bliver du nødt til, at anvende forskellige værktøjer – og der findes heldigvis nogle gratis af slagsen.

Det første du kan anvende er Google Search Console (Det der tidligere hed webmastertools). I dette kan du se hvilke søgeord du får kliks og visninger fra.

Google search console er dog et rigtig godt værktøj og noget alle bør have sat op på deres hjemmeside, fordi dette har en lang række gode formål (dem kommer jeg dog ikke mere ind på i denne artikel).

Fordelen ved at anvende Google search console er, at du får et reelt indblik i hvordan din hjemmeside bevæger sig i søgeresultaterne, ud fra hvornår og hvordan din målgruppe søger.

I modsætning til de typiske rank tracker tools, der hjælper dig med, at måle på dine placeringer, vil disse vise dig hvordan denne er helt objektivt. Der kan derfor opstå en forskel på dette og Google search console. I Search console vil du også kunne finde søgninger du ikke nødvendigvis har tænkt at måle på.

Svagheden med dette værktøj er, at det skjuler en masse data fra os. Det er derfor kun et udsnit, af et udsnit, af den oprindelige data vi får til rådighed.

De to mest åbenlyse grunde til dette er, at Google vil beskytte deres brugers data fra tredjepart. Derfor vil de ikke dele alt med os. Den anden er, at har vi fuld adgang har vi en relativ god måde hvorpå vi kan teste hvilke parametre Google bygger sin algoritmer på – og det er de jo ikke interesseret i.

En anden svaghed er, at det data (den sparsomme del vi nu har adgang til) hele tiden er to dage forsinket. Vi kan således ikke se hvad der sker i dag eller i går, men kun hvad der skete for to dage siden. Dertil kommer også, at vi jo egentlig ikke ser alle de søgeord vi er synlige på, men kun et udvalg af disse (som Google bestemmer).

Det er derfor en fordel at supplere disse data med et rank tracker tool. Altså et eksternt værktøj der checker placeringer i søgeresultaterne for os. Disse findes der et stort udvalg af som har en gratis version eller en gratis måned. Du kan f.eks. prøve:

Gratis kommer som regel med en række begrænsninger, hvilket ikke er anderledes for rank tracker tools. Men er du ved, at komme i gang, er ovenstående udmærkede alternativer.

Bemærk at både webCEO og Moz er fuldblodet SEO-værktøjer og kommer med en række ekstra features, som også vil kunne hjælpe dig med andre udfordringer.

Det er vigtigt at du er opmærksom på at der kan forekomme enten små eller store udsving i dine placeringer, hvis du kigger på dem hver eneste dag.

Disse er små hvis du er på side 1 men kan være store hvis du er på side 2+. Det er derfor ikke altid nødvendigt at panikke hvis du den ene dag er nr.1 og den næste nr.2.

Er springet større f.eks. nr.1 til 4+ (måske ryger du helt om på side 2) fra dag til dag, kan f.eks. være et udtryk for enten øget konkurrence eller at din side (eller hjemmeside) bliver ramt af en Google algoritme opdatering, samt ændringer i din linkprofil.

Det er derfor nødvendigt at du en gang hver 14 dag vurderer dine sider ifht. ovenstående tre punkter. Hver eneste gang du udgiver en ny artikel, skal du huske at tilføje søgeord du ønsker at tracke. Det er disse der vil give dig en indikator på, hvorvidt denne præsterer som forventet.

2. Hold styr på din autoritet fra din linkprofil

Der skal ikke herske nogen tvivl om at Google er blevet langt mere fokuseret på on-page faktorer og interaktionsmønstre.

Når det så er sagt er din linkprofil stadig enormt vigtig for hvordan du klarer dig i søgeresultaterne.

Du bør derfor også afse tid og ressourcer til, at opnå links fra autoritære hjemmesider inden for din niche. Hvis ikke du gør dette, vil det gå ud over hvor hurtigt du kan vækste din hjemmesides trafik – og derved opnå dine målsætninger.

Du kan både måle på hvor du får nye links fra og hvilken kvantitet samt kvalitet disse her. De mest populære værktøjer til dette er Ahrefs og MajesticSEO.

Jeg går her med vilje uden om Moz’s Open Site Explorer, da denne ikke har en lige så stor database og frekvensen mellem opdateringerne af databasen er større.

Begge værktøjer kommer i en gratis versioner, men du bliver nødt til på et tidspunkt gå over til en betalt udgave.

For at illustrere hvordan du kan måle på dine links vil jeg tage udgangspunkt i Ahrefs (hvilket også er mit favoritværktøj).

  1. Hver sikker på at du er inden under ‘site explorer’
  2. Indtast din hjemmesideadresse
  3. Tryk på ‘search links’

 

Når du søger på din hjemmeside, vil der komme tre værdiparametre til syne. Disse bør du holde øje med, da de er et udtryk for den værdi du får gennem de links du har (og senere får).

Reglen er derfor desto højere score du har, desto bedre er kvaliteten af de links du har.

URL rating er et udtryk for værdien af den URL (hjemmesideadresse) du har indtastet i søgefeltet, hvorimod Domain Rating er den overordnede værdi af hele din hjemmeside.

Scroller du lidt ned på siden, får du vist en graf som illustrerer kvantiteten af links fra individuelle sider og rod domæner (antal hjemmesider), hen over en given tidsperiode. Denne bør have en opadgående tendens. Hvor antallet af rod-domæner særligt bør være stigende.

Det er nødvendigt at understrege, at selvom du skulle få 10.000 links, hvis disse er af lav kvalitet og fra spam hjemmesider, vil din score ikke gå op.

ahrefs inbound links

Herefter skal du gå til menupunktet ‘inbound links’ og klikke på ‘new’. Dette vil vise dig alle de nye links du har fået, henover en given tidsperiode. Du vil her have muligheden for, at se hvem der linker til dig og besøge den respektive side (bemærk at på den gratis version er denne mulighed begrænset).

Derfor bør du måle på din linkprofil

Det er vigtigt at du måler på hvorvidt din linkprofil vokser og om værdierne følger med, men der kan også nævnes tre andre grunde til hvorfor dette er vigtigt

    1. Omkostningerne pr. link – selvom du får nogle få kvalitetslinks, hvis omkostningerne forbundet med disse, er højere end udbyttet, vil dette ikke være rentabelt. Du bør derfor nøje overveje om du bør investere i det.
    2. Udbyttet af aktiviteterdu bør også nøje overvåge hvilken effekt på din linkprofil forskellige markedsføringsaktiviteter har, f.eks. e-mailkampagner, PR og indholdsmarkedsføring.
    3. At opnå nye relationer – Hvis nogen linker til dit indhold, er det for det meste forbundet med, at de kan lide dit dette (undgå at være ham der bytter links, det er der ingen der kan lide). Dette kan være starten på et potentielt samarbejde eller repræsentere muligheder som kan give flere links fremadrettet.

Alle links er ikke skabt lige. Hvilket betyder, at det er vigtigt du ser dig for, før du går i gang med at prøve, at erhverve et link fra en given hjemmeside. Der er således tre spørgsmål du altid bør stille dig:

  • Er det fra en autoritært og tillidsskabende hjemmeside? – Er denne hjemmeside et sted hvor din målgruppe vil komme og opfatte som kvalitet. Du bør således også stræbe efter, at finde hjemmesider der har den samme tematik som din.
  • Er linket i det primære indhold på siden? – De bedste og mest værdifulde links kommer fra links i selve indholdet på siden. Hvilket betyder du bør undgå (eller vælge det som en sidste udvej) kommentarer, footer og widgetområder.
  • Giver det værdi for modtageren? – Dit link bør være direkte forbundet med tematikken omkring indholdet på siden. Det nytter derfor ikke at linke til en håndværksmester fra en side der handler om graviditetssmerter – medmindre disse to ting er direkte forbundet og har en naturlig sammenhæng i tematikken på siden (Hvis du har sådan et eksempel må du meget gerne dele det i kommentarerne).

 

3. Får du nok organisk trafik

Trafikken fra søgemaskinerne hedder i Google Analytics ‘Organisk Trafik’. Denne er en indikator på hvor godt din hjemmeside præstere i søgeresultaterne.

Her vil du kunne opleve, at selvom din placeringer falder (som beskrevet i punkt 1), kan din trafik godt stige. Hvilket selvfølgelig hænger sammen med, at vi ikke kan måle på alle vores placeringer.

Organisk trafik er ligeledes et udtryk for om de titler, metabeskrivelser, billeder og schema markup du anvender giver de ønskede resultater. Altså ansporer de til, at brugerne (i søgeresultaterne) klikker på dine resultater modsat konkurrenternes.

Du bør derfor måle på hvor meget trafik du får og om denne er konstant stigende. Der kan dog sagtens være udsving relativt til ugedage og sæson.

For at se din organiske trafik skal du åbne din Google Analytics og logge in. Herefter skal du vælge ‘tilføj segment’ (add segment på engelsk).

Google analytics tilføj segment

Derefter skal du vælge ‘organisk trafik’ i drop down menuen og klikke på ‘anvend’.

Untitled

Dette vil vise din organiske trafik relativt til den samlede trafik på din hjemmeside.

organisk trafik vs alt trafik

Du kan også nedbryde din organiske trafik relativt til specifikke søgemaskiner (kilder) og søgeord. Anvend sidebaren på venstre hånd og klik på menupunktet ‘anskaffelse’ så ‘oversigt’ så ‘kanaler’, derefter på ‘organic search’.

organisk trafik

 

4. Mål på brugerhensigt på baggrund af interaktion

Man skal ikke have gået mange år i skole for at vide, at hvis man ikke finder det man leder efter, så leder man et andet sted. Dette gælder også for hjemmesider.

Når du besøger en hjemmeside, så er det på baggrund af en hensigt, altså ønsker du at færdiggøre en given handling. Det samme gælder for dem der besøger dit.

Hvis de derimod finder hvad, de leder efter, bruger de tid på, at færdiggøre deres hensigt og det er disse interaktionsparametre du skal måle på – og have en klar målsætning for.

De vigtigste interaktionsparametre er

De tre vigtigste interaktionsparametre som du bør fokusere på og måle på er; gns. tid på side, sider pr. besøg og afvisningsprocent.

Gns. tid på side

Gns. tid på side er ikke det samme som den samlede gennemsnitlige sessionsvarighed. Det er derfor nødvendigt, at du ikke stirrer dig blind på denne. Det er den du finder lige når du logger ind i Google Analytics.

Du bør derimod grave ned og se på, hvor meget tid de besøgende bruger på hver enkelt side.

Dette gør du ved at gå til ‘Adfærd’, så videre til ‘oversigt’ (dem finder du i venstre menuen).

adfærd Google analytics

Her får du en oversigt over dine top sider. Du skal bevæge dig ned i højre hjørne og klikke på ‘vis fuld rapport’.

sidevisninger fuld rapport google analytics

Herefter bør du gå op klikke på ‘Tilføj segment’ og tilføje ‘Organisk trafik (som vist under a.). Det du skal fokusere på er det du kan se under punkt b. og c.

gennemsnitlig sessionsvarighed google analytics

Disse fortæller dig om dine besøgende finder det de søger. Her er en høj gns. tid på side ikke nødvendigvis en god ting, det afhænger af hvad dine besøgende forventer at finde.

Det er derfor nødvendigt at du opsætter en målsætning pr. side på hvad du forventer dine besøgende bruger på den.

Sider pr. besøg

Sider pr. besøg fortæller dig noget om hvorvidt dine besøgende fortsætter med at interagere med dit indhold, fra den indledende side.

Hvilket er særligt relevant for produktsider (webshops), hjemmesider med søgemaskiner og blogartikler. Der findes visse tilfælde hvor et højt antal af sider pr. besøg ikke nødvendigvis er ønskværdigt.

Som med gns. tid på side er det også nødvendigt at kigge på denne på sideniveau, hvorfor den overordnede ikke nødvendigvis er retvisende (Den du finder under ‘målgruppe’ og ‘oversigt’).

Det du derfor skal gøre er; at scrolle ned i venstre menuen og under ‘Adfærd’ klikke på ‘websiteindhold’ og landingssider. Her finder du en sideopdeling hvor du kan se sider pr. besøg.

sider pr besøg google analytics

 

Afvisningsprocent

Afvisningsprocenten fortæller hvor mange af de besøgende der forlader den respektive side uden af foretage en handling. Afvisningsprocenten (bounce rate) betragtes af mange som en faktor som Google anvender til at vurdere hjemmesider.

Hvilket egentlig også hænger meget godt sammen med deres ændringer og opdateringer forbundet med Google Panda.

Denne bør derfor være så lav som mulig, da dit mål altid bør være, at engagere dine besøgende. Som en generel retningslinje siger man, at denne bør være i mellem 60-70%. Dette varierer dog igen fra virksomhed til virksomhed. Det afhænger således af den hensigt man har med sin hjemmeside.

I samme oversigt som forklaret i ovenstående finder du denne.

afvisninsprocent google analytics

 

Afslutningsvis

At måle på SEO er omfattende og noget alle bør gøre. Det er enormt vigtigt for, at vide om man gør det rigtige og om man bruger sine ressourcer rigtigt. De vigtigste ting at måle på er således placeringer i søgeresultaterne, linkprofil, organisk trafik og brugerinteraktion, herunder gns. tid på side, sider pr. besøg og afvisningsprocent.

Det er nødvendigt at du sætter del-målsætninger på sideniveau. Hvilket vel egentlig skal forstås som template niveau, da det måske ikke nødvendigvis (på baggrund af ovenstående) giver mening af differentiere så heftigt i disse.

Templates er forbundet med f.eks. produktsalgsside, forside, serviceside, om-side og blogindlæg. Disse kunne alle være nogle du skulle sætte del-målsætninger på.

Fælles for alle dine delmålsætninger bør være, at disse understøtter dine strategiske målsætning, hvilket f.eks. kunne være leadgenerering, salg eller brandawereness.

Vi anbefaler også

Shares
Share This
ebog teknisk seo-analyse for begyndere

Gratis E-Bog: 7 trin til teknisk SEO-analyse for begyndere

Få tilsendt vores gratis e-bog på 40 sider, og bliv guidet igennem hvordan du bliver bedre, til at lave teknisk SEO-analyse, gennem 7 simple trin.

✓ 40 sider pakket med relevante tips, tricks og vejledning.

 En 45 punkter SEO-tjekliste.

✓ Gennemgang af 7 simple trin til SEO-analyse.

Vi sender e-bogen til dig med det samme!