+45 7875 5001 kontakt@novosight.dk

15 skoleeksempler på stærke brands straffet af Google

af | jan 18, 2015 | SEO |

Ifølge Google foretog deres webspam team i 2014 mere end 400.000 manuelle web spam aktioner, hver måned, mod hjemmesider der overskred deres retningslinjer. Altså mod hjemmesider der havde været lidt for fristet af den mørke side af SEO.

Dette på trods af at Google beror på at deres algoritmer, til konstant evaluerer og forbedre kvaliteten af søgeresultaterne. De har dog også et dedikeret web spam team der manuelt skrider ind mod hjemmesider, der overtræder deres retningslinjer og som ikke nødvendigvis bliver fanget af deres algoritmer.

Det kan tiltider virke som om at disse manuelle aktioner kun straffer hjemmesider med hvad der virker som et slag over hånden. Der er dog også eksempler på hvor det har haft seriøse konsekvenser, der i den grad har kunnet mærkes på bundlinjen. I denne artikel vi jeg gennemgå 15 eksempler, hvor helt store brands er blevet straffet af Googles web spam team og hvorfor denne indtraf. Artiklen starter i det herrens år 2005 og arbejder sig op igennem 2014. Denne liste byder også på en række overraskelser,  men de afsløres først tilsidst.


(2005) WordPress

wordpress LogoOpen source blogsystemet og CMS’et WordPress røg i 2005 i unåde hos Google. Årsagen skal paradoksalt nok findes i deres egen succes. Denne straf kom ikke fordi WordPress i sig selv prøvede at snyde Google, ved at anvende beskidte tricks, men fordi en tredje part udnyttede WordPresses høje autoritet og postede mere end 100.00 artikler på tværs af deres gratis blogging platform. Fælles for disse artikler var, at de var fyldte med skjulte irrelevante links til eksterne hjemmesider.

Denne straf medførte en reducering i synligheden i søgeresultaterne for WordPress, men ved at reagere hurtigt lykkes det at reducere denne straf til kun at vare to dage.

  • Årsag: Content/link farm
  • Medførte : reducering i rangering/synlighed
  • Varighed : 2 dage

Kilder


(2006) BMW

BMW LogoDen tyske automobil gigant BMW blev i 2006 fjernet helt fra Googles søgeresultater, henover en periode på et par dage. Endnu en kortstraf, men også en meget hård straf en af slagsen. Hvilket også medførte at de måtte ændre hele udformningen og strukturen på deres hjemmeside. Dette statuerede samtidig et eksempel på hvor hårdt denne taktik bliver straffet, uanset hvor stor en virksomhed man er.

Det BMW blev straffet for var, en af de mere populære måder at lave blackhat SEO på, Cloaking. Når en hjemmeside benytter sig af cloaking, viser man en optimeret side til søgemaskinens roboter og en anden til de brugere der besøger hjemmesiden. Disse sider er også kendt som doorway pages.

Det usædvanlige her, og hvorfor det beskrives som en hård straf, er at BMW blev fjernet helt fra Googles indeks. Hvilket bevirker at Google slet ikke rangerede dem i søgeresultaterne. Det var usædvanligt, da normal praksis op til da, var at de hjemmesider der blev straffet fik en midlertidig reducering af PageRank, hvilket medførte en reducering i synligheden i søgeresultaterne (men var dog stadig synlig).

  • Årsag: Cloaking
  • Medførte: Fjernelse fra Google Indeks
  • Varighed: Et par dage

Kilder


(2007) Washington Post, Forbes etc.

Washington post logoI 2007 annoncerede Google at de foretog en ændring til deres måde at vurdere hvordan sider rangeres i søgeresultaterne. Denne kom som konsekvens af, at ville bekæmpe en udprægede praksis fra en lang række hjemmesider, der solgte links fra sider af høj værdi. Dette bevirkede at disse blev straffet indirekte som konsekvens af denne ændring.

Køb og salg af links har altid været bandlyst i Googles webmaster retningslinjer, fordi dette kompromitterer kvaliteten i søgeresultaterne, da man reelt ville kunne købe sig til høje placeringer i den organiske del af søgeresultaterne. Dette bunder i at værdien af links der peger på ens sider er, et af de, hvis ikke det, vigtigste signal til Google på hvordan den respektive side skal rangeres.

Google havde ikke, før denne update, værktøjerne til at bekæmpe denne praksis. Hvorfor den, på daværende tidspunkt, trivedes i bedste velgående. Derfor var det forbundet med minimal risiko at benytte sig af denne praksis, og opvejede langt fordele. Lige indtil Google implementerede denne ændring.

Dette betod at en lang række af verdensstørste nyhedsaviser tog et dyk i synlighed i Google, herunder washingpost, forbes og suntimes. Følgende er en liste over sider der blev påvirket som følge forbedringen til algoritmen:

  • Chicago Sun-Times
  • San Francisco Gate
  • StatCounter
  • MasterNewMedia
  • Autoblog
  • Engadget
  • ProBlogger
  • Copyblogger
  • Joystiq
  • TUAW
  • Search Engine Guide
  • Search Engine Journal
  • John Chow
  • Quick Online Tips
  • Weblogtools
  • Andy Beard
  • Search Engine Roundtable
  • The Blog Herald
  • Årsag: Betalte links
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: Ukendt

Kilder


(2011) JCPenney

JCPenny logoVirksomheden JCPenney er måske en relativt ukendt størrelse i Danmark. Men det er en virksomheden der har over 1.000 varehuse i 49 amerikanske stater og sælger alt fra tøj til børn og voksne, smykker, vindues- og badeværelsesartikler. I JCP’s tilfælde blev forseelsen ikke fanget af Google selv, men de fik ufrivillig hjælp af andre, til at afslørede snyderen for dem.

I dette tilfælde blev JCP’s ugerninger fanget af avisen New York Times, der afslørede dem i at købe links. Denne taktik tillod at JCP kunne rangere højt og kunne opretholde en stor synlighed i søgeresultaterne. Traditionen tro for denne nyhedsavis gik de i dybden og Google kunne således skride ind og reducere deres synlighed og rangeringer.

  • Årsag: Køb af links
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: Tre måneder

Kilder


(2013) Interflora

Interflora logoDen store blomsterhandler Interflora fandt sig selv i 2013 ude af kridthuset hos Google. Dette skete ganske få dage før en af de helt store indtjeningsperioder omkring Mors dag. Google fandt ud af at Interflora benyttede sig af at skjule links. Dette skete på tværs af 150 annoncer for redaktionelt indhold på regionale nyhedssider og givet Googles tidligere straffe for lignende forseelser slog de endnu hårdere ned på Interflora.

De fik således en straf der omfattede deres hjemmeside blev fjernet fra Googles søgeresultater og derved forsvandt helt fra Google, fra dag til dag, lige op til en af de vigtigste indtjeningsperioder. Denne straf varede omkring en måned, hvorfor det var et væsentligt økonomisk slag for virksomheden.

  • Årsag: Skjulte links i annoncering
  • Medførte: Fjernet fra indeks
  • Varighed: en måned

Kilder


(2013) BBC

BBC logoVerdens største broadcast nyhedsorganisation har også haft problemer med søgegiganten Google. I dette tilfælde var BBC ikke direkte skyld i forseelsen. De havde et RSS-feed opsat på hjemmesiden, som så mange andre virksomheder, hvilket der ikke er noget odiøst i. I BBC’s tilfælde benyttede andre mindre nyhedssider dette, til at gengive og offentliggøre nyhederne direkte på deres egne respektive sider.

Dette definerede Google som et forsøg, fra BBC’s side, på at manipulere med søgeresultaterne. Dette bundede i at en artikel, på BBC, nemt kunne generere mere end 30.000 links på en enkel dag.

  • Årsag: Andre medier udnyttede deres RSS-feed
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: ukendt

Kilder


(2013) Mozilla

mozilla firefox logoDen velkendte udbyder af browser (Mozilla) firefox fik også en straf i midten af 2013. Selvom Mozilla er udbyder at en konkurrerende browser til Chrome, var der ikke tale om et uretfærdigt angreb på konkurrenterne (Så sølvhatten kan roligt tages af igen). Google er heldigvis klogere end at lade smålighed komme i vejen og åbne op for alverdens sagsanlæg.

Mozilla blev således straffet for at hoste brugergenereret spam, links der var produceret gennem blogkommenterer og på fora. Efter at Mozilla havde efterforsket påstanden fra Google, fandt de ud af at disse links var genereret af Mozilla brugere og ikke Mozilla selv.

Det interessante her var at Google ikke udstede en straf for hele domænet men blot på udvalgte sider.

  • Årsag: Brugergenereret spam
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: ukendt

Kilder


(2013)RapGenius

rapgenius logoEndnu en relativt ukendt størrelse i Danmark. Dette er en hjemmeside der giver brugerne mulighed for at give kommentarer og fortolkning af sangtekster, nyheder, dokumenter, poesi, og andre former for tekst. Denne hjemmesider er blandt de 700 mest besøgte i USA, og blandt de 1.600 mest besøgte i verdenen.

I slutningen af 2013 kørte de en kampagne der involverede at de lovede at tweete, en hvilket som helst side, så længe at denne side indeholdte et link til RapGenius med ankerteksten Justin Bieber lyrics. Dette var et interessant tilbud for eksterne sider, da RapGenius havde over 150.000 følgere på twitter på daværende tidspunkt. Dette var et klart forsøg på at manipulere med Google’s søgeresultater.

  • Årsag: Tweets for links
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: omkring en uge

Kilde


(2014) Expedia

expedia logoExpedia den populære rejseportal blev mødt i starten af 2014 af Googles vrede. De skulle således efter sigende have oplevet et fald i trafikken på op til 25%. De oplevede således et fald på mange af de mere promonente søgeord de rangerede godt på.

Dette var søgeord som der var optimeret meget omfattende på. Der var således en stor mætning af specifikke søgeord, som bevirkede at de havde en over optimeret linkprofil (Hvilket også beskrives som en unaturlig linkprofil). Det viste sig også efterfølgende at Expedia systematisk havde foretaget utallige luskede linkordninger, samtidig med at de placerede unaturlige links i gæsteblogindlæg, linkbokse og sidewide footerlinks (med tilhørende mørk skrift på mørkbaggrund). Hvilket også gjorde at det faldt ind under kategorier som cloaking.

  • Årsag: unaturlig linkprofil, cloaking
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: ukendt, men sandsynligvis stadig aktiv

Kilder


(2014) eBay

ebay logoDer herskede en del forvirring om den manuelle straf som eBay fik i midten af 2014. Online portalen der huser alt inden for køb og sælg kategorier (og ejer dba.dk), havde fået devalueret mange af deres sider markant, samtidig med at Google opdaterede deres (for nogen frygtede) Panda algoritme. Så man antog (fejlagtigt), i starten, at dette drop i rangeringerne skyldtes denne.

Det viste sig også efterfølgende at hele domænet var blevet omfattet af en manuel straf og ikke kun enkelte sider. Der spekuleres i at straffen bunder i brugen af doorway pages, altså var der igen tale om en form for cloaking.

  • Årsag: Doorway pages
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: sandsynligvis stadig aktiv

Kilder


(2014) Last Minute

last minute logoLastminute.com er en online rejse- og fritid forhandler, som har eksisteret siden 1998. Det interessante ved dette eksempel er at de var ofre for et negative SEO angreb. Altså hvor en tredje part prøver at få deres hjemmeside til at blive straffet af Google, ved at påvirke deres linkprofil.

De fik en manuel straf af Google i februar 2014 og havde store problemer med at regne ud hvorfor de fik denne. Det viste sig så at de havde overvældende mange unaturlige links, af en anden art end dem i Expedia eksemplet. Der var derfor ikke tale om overoptimering af linkprofilen, men at en tredje part påvirkede den nuværende linkprofil i negativ retning.

Det viste sig at de havde fået en lang række forskellige sider der linkede til dem med ord som viagra og Cialis. Altså ord man normalt ville forbinde med en spam hjemmeside inden for medicinal industrien.

På trods af alle de stærke ressourcer Google er i besiddelse af, kan de stadigvæk ikke kende forskel på et negativt SEO angreb og Black Hat SEO tekniker. Konsekvensen blev at Last Minute mistede 46 % af deres trafik henover en periode på (heldigvis) ganske få dage, samtidig med at der blev afsløret en ret markant mangel i Googles algoritme.

  • Årsag: Negativt SEO angreb
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: to dage

Kilder


(2014) HugoBoss

hugo boss logoHugo Boss er et eksempel på et af de følgevirkninger der kan være ved at lave dårlig SEO, eller Black Hat SEO kan det vel egentlig også høre under. Om det er sket internt i organisation (forkert person i den forkerte stilling), eller om det er valg af samarbejdspartner der har været årsagen, vil jeg lade være usagt.

I 2014 annoncerede lederen af Googles web spam team, at de havde straffet et omfattende tysk linknetværk. Dette betød at dette linknetværks domæner fik frataget deres værdi og fjernet fra Googles indeks. Umiddelbart herefter mistede HugoBoss i omegnen af 39% af sin synlighed i søgeresultaterne og undersøgelser peger på at det var en direkte følge af Googles handling mod linknetværket.

  • Årsag: Brug af linknetværk
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: stadig aktiv

Kilder


Overraskelserne

På trods af at være verdens mest magtfulde søgemaskine deler Google stadig sol og vind lige. Således har Google også foretaget forskellige manuelle straffe på deres egne services, når disse ikke har levet op til deres egne retningslinker

adwords (2005) Google AdWords

  • Årsag: Cloaking
  • Medførte: Fjernet fra indeks
  • Varighed: kortvarig

Kilder


 google japan (2009) Google Japan

  • Årsag: Betaling af links
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: 11 måneder

Kilder


Google chrome logo(2012) Google Chrome

  • Årsag: Betaling af links
  • Medførte: reducering af rangering/synlighed
  • Varighed: to måneder

Kilder

 Afsluttende bemærkninger

Google har gennem historien straffet hjemmesider der ikke overholder deres guidelines og er blevet forbavsende dygtige til at gennemskue de forskellige black hat SEO teknikker og metoder. De hjemmesider der bliver straffet er alt fra små virksomheder til de helt store, og det er inklusiv deres egne services og produkter, der fra tid til anden må i straffe boksen. Hvorom alting er, er der ingen der er for store til at ligge ned. Så når man som virksomhed skal ansætte internt eller et bureau er det nødvendigt at gøre dette med stor omhug.

Kender du til danske virksomheder der er blevet straffet af Google? Hvad gør du selv for at undgå det? og er du i tvivl om hvad du kan gøre?

Vi anbefaler også

Shares
Share This